http://www.nikahangacademy.ir/
تار
karphai-2
ارف-2
گیتار
سنتور
ارف
آواز
مهدیس
کارگاه

موسیقی کودک ( ارف )

آموزش موسیقی به شیوه ارف


کارل ارف Carl Orff در 10 جولاي 1895 در مونيخ به دنيا آمد . در آکادمي مونيخ به تحصيل پرداخت و سپس در سال

1924 به همراه Dorothee Günther مدرسه اي براي ژيمناستيک ، موسيقي و رقص تاسيس کرد و اين عاملي شد تا وي

به ابداع شيوه خود براي آموزش خردسالان اقدام کند. در اين روش او با استفاده از خواندن و آلات ضربي ساده به آموزش

موسيقي با شيوه‌اي ساده و قابل قبول براي كودكان پرداخت .  بنابراين روش كه مخصوص كودكان است و در عين حال

مناسب‌ترين روش آموزش موسيقي براي كودكان و نوجوانان به شمار مي‌رود ؛ كودكان با استفاده از سازهاي بسيار ساده و در

عين حال با قابليت اجرايي بالا به راحتي به و خيلي زود به تكنيك‌هاي مورد نياز براي نوازندگي دست پيدا مي‌كنند. يك روش

مناسب در شيوه كارل ارف بازيهاي ريتميك است . كودكان بدون هيچ‌گونه تجربه موسيقي و آشنايي با نت و ريتم با انواع ريتم

آشنا شده و در آينده‌اي نزديك با دروس تئوري موسيقي ارتباط پيدا مي‌كنند. دسته‌بندي كودكان در مقاطع سني تأثيرات

بسياري در روند مثبت آموزش دارد به طوري كه آنها با مقايسه و رقابت به هماهنگي و مهارت قابل توجهي مي‌رسند. هم

چنين با توجه به رده سني آن‌ها انتخاب شيوه بيان و علايم مخصوص براي آموزش مباني موسيقي به آن‌ها حائز اهميت است. 


از چه سنی مي توان موسيقی را آغاز کرد ؟


اگرچه دریافت موسیقی طبق بسیاری از تحقیقات حتی در دوره جنینی نیز مشاهده می شود. اما درمورد آموزش موسیقی

همانطور که بسیاری از بنیانگذاران آموزش موسیقی کودک ازجمله کارل ارف و امیل دالکروز و متخصصان دهه های معاصر،

میلر و پیکا ریا نیز به آن اشاره می کنند بهترین سن آموزش 4 تا 7 سالگی است . اما ، این به این معنی نیست که بعد از این

سن آموزش موسیقی موثر نیست .
آموزش موسیقی کودک به واسطه تاثیر چندگانه ای که در یادگیری های کودکان ،

ارتباطات عاطفی و اجتماعی می گذارد در بیشتر برنامه های آموزشی روزانه کودکان جایگاه ویژه ای را دارد. چه بسا بهره

گیری از موسیقی در آموزش های دروس نیز به کار گرفته می شود. به علاوه ، همواره باید به خاطر داشته باشیم که اگرچه

دراین نوع آموزشها کودکان قادر به نواختن ساز می شوند اما اهمیت دادن به این بخش ما را به سمت وسویی می برد که  در

آن هدف نوازنده پروری نیست بلکه هدف آن دریافت مفاهیم بنیادین موسیقی کودک است .
به طور کلی می توان گفت که

آموزش موسیقی کودک اهداف متفاوتی را شامل می شود و ازجمله این اهداف :

  • افزایش توانمندی های کودکان در درک شنیداری اصوات ، آواها و ملودی های مختلف ، خواندن و نواختن آنها

  • هماهنگی روانی - حرکتی کودکان ازطریق بازی های موسیقایی و آموزش های ویژه موسیقی ارف

  • درک زیبایی شناختی وافزایش خلاقیت کودکان ازطریق بداهه نوازی که یکی از مهم ترین عناصر روش ارف است . 

  • ایجاد تعامل اجتماعی از طریق آموزش های گروهی و در پی آن افزایش مهارت های ارتباطی و انتقال فرهنگ

         گذشتگان .

  • و بالاخره موسیقی مهارتی است که فرد ازطریق آن در کودکی و در سال های بالاتر می تواند در حل برخی از مسائل

        خود از آن استفاده کند .

 

درواقع هماهنگی بین محتوا و ابزار موسیقایی ارف با ویژگی های کودکان، آنان را برای آموزش های پیچیده تر آماده می کند

به علاوه ، بسیاری از کودکانی که آموزش موسیقی را بدون گذراندن دوره های ارف شروع می کنند با سختی ها و دشواری

هایی که یادگیری ساز دارد دلسرد شده و حاضر به ادامه کار نیستند .


غالباً اهداف والدین از ثبت نام دردوره های موسیقی ارف متفاوت است . گروهی  که خود موسیقی را تجربه کرده اند نسبت به

فرآیند یادگیری موسیقی اطلاعات بیشتری  دارند و نیز برای والدینی که اطلاعات کمتری دارند ( خصوصاَ گروه های آمادگی )

دوره های  آموزشی تحت عنوان "آشنایی با روش ارف" مورد نیاز است .  در واقع یکی اهداف موسیقی ارف هرچه نزدیک

ترکردن موسیقی به فرهنگ کودکان است و در این راه نقش والدین بسیار موثر است .


زیرا در یک تعامل مثلثی "مربی ، کودک و والدین"خواسته ها و توقعات یکی می شود و فرهنگ نسل قبل به نسل جدید و نو

پا منتقل میشود. جدی گرفتن آموزش موسیقی و تمرینات آن طبق اصول یادگیری ازطرف والدین بدون فشارهای غیر منطقی

می تواند این مسیر را هموارکند.والدین در این راه یاد می گیرند که قرار نیست ازکودکانشان نوازنده های ماهر بسازند و قرار

نیست به جای مربی آموزش دهند. بلکه درمی یابند اگر خودشان از موسیقی لذت ببرند فرزندانشان نیز از موسیقی که

می نوازند لذت می برند و ازاین مهارت درهمه بخشهای زندگی خود بهره خواهند برد .

تجربه  نشان می دهد که تعداد قابل توجهی از هنرجویان ارف علاقه مند هستند که موسیقی را ادامه دهند و توانایی

نوازندگی را نیز به دست می آورندناگفته نماند این بدان معنی نیست که کودکانی که هرگزبااین نوع موسیقی آشنا نشده اند

قادر به نوازنده شدن نیستند بلکه موضوع قابل تامل این است که کودکان  با روش ارف به طور نظام دار آموزش موسیقی را

فرا می گیرند و در نتیجه در یک مسیر تخصصی گام بر می دارند.


سازهای ارف  


سازهای ارف به سازهایی گفته می شود که توسط کارل ارف و بر اساس توانمندی های ذهنی و حرکتی ( استفاده از حرکات

مچ دست به جای انگشتان ) کودکان طراحی شده اند و ساختاری بسیار ساده دارند. به علاوه ، افزایش انگیزه و توجه کودکان

به ادامه فراگیری ، امکان گروه نوازی و بداهه نوازی و قابلیت جابجایی تیغه ها از مزایای به کارگیری سازهای ارف است .

سازهای ارف نیازی به کوک کردن ندارند و با نواختن ، تغییرات دما و رطوبت تغییری در کوک آن ایجاد نمی شود

انواع سازهای ارف از خانواده سازهای ملودیک ضربی زیلوفون ها : سازهایی با تیغه های چوبی که با ضربه زدن توسط مضراب

به صدا در می آیند.

متالوفونها و بلز : سازهایی با تیغه های فلزی که با ضربه زدن توسط مضراب به صدا در می آیند

از خانواده سازهای ملودیک کششی فلوت ریکوردر و ملودیکا : سازهای بادی هستند که دراثر دمیدن تولید صدا میکنن.

فلوت ریکوردر در گروه بندی تخصصی به گروه"بادی چوبی" و ملودیکا به سازهای "بادی شستی دار" مربوط میشود.

سازهای ضربی : ازجمله انواع طبل ، سنج ، سه گوش ، دایره زنگی و دقک و... البته هنرجویان برای تمرین درمنزل فقط از

سازهای بلز و فلوت ریکوردر استفاده می کنند .

مدت زمان آموزش در سنین مختلف برحسب نیازهای آنان متفاوت است و فراگیری آموزش آنان به طور کلی بین شش تا

هفت ترم در نظر گرفته شده است. معمولا ً هنرجویان ارف فرصت مشاهده در برخی از اجراهای گروهی نیکاهنگ را در طول

دوره خود به دست می آورند.

به علاوه بطور اختصاصی در پایان دوره ارف هنرجویان همزمان با اجراهای مختلف که توسط مربیان مرکز انجام میشود با

سازهای  متفاوت آشنا می شوند . درعین حال مربیان هر دوره با توجه به آشنایی با توانمندی های موسیقایی و فیزیکی

شاگردانشان و علاقه مندی آنان که در طول دوره به کمک  ارزشیابی های مستمر به دست می آید آنان را در انتخاب ساز مورد

نظرشان راهنمایی می کنند . 

هم‌اكنون چه مشكلاتي در زمينه آموزش موسيقي در بخش كودك و نوجوان در كشور وجود دارد؟

كم بودن متخصص و پايين بودن مقطع آگاهي خانواده‌ها از مهمترين مشكلات بخش آموزش است . مشكل اصلي در كشور ما

اين است كه بسياري از مردم در زندگي روزمره از فرهنگ موسيقي دور هستند كه اين بسيار نگران كننده
است. در كلاس‌هاي

موسيقي كودك هر هنرجو داراي يك فرهنگ است، بنابراين بايد مدرس موسيقي با روانشناسي
كودك نيز آشنايي داشته

باشد .

نقش موسيقي درماني در بهبود ساختارهاي رفتاري كودكان چگونه است ؟

درباره كودكاني كه داراي مشكلاتي چون گوشه‌گيري، پرخاشگري و عدم تمركز و يا بيش‌فعالي باشند از طرف روانشناس

توصيه مي‌شود كه در كلاس‌هاي گروهي موسيقي شركت كنند كه در اين صورت ابتدا خشونت‌هاي رفتاري
آنها مرتفع شده و

پس از آن تحت آموزش موسيقي قرار مي‌گيرند .

به طور مثال در كلاس‌هاي گروهي ابتدا از كودك مي‌خواهند با ضربه زدن به ساز سه گوش، گروه موسيقي را همراهي كند كه

اين وظيفه در عين حال كه كوتاه و ساده است داراي اهميت فراوان در هماهنگي گروه است، بنابراين كافي است
كه يك بار به

بهانه‌اي غيرتشبيهي او را كنار بگذاريم كه در اين زمان اهميت كار اين كودك، هم براي گروه اجرايي و
هم براي خودش سبب

اعتماد به نفس او مي‌شود. با اين توضيح مشخص مي‌شود كه رفع مشكلات رفتاري كودكان با
اهميت‌تر از آموزش تكنيك‌هاي موسيقي

است.

آیا فرزند شما آماده فراگیری موسیقی است ؟

بدون تردید همه ما انسانها به موسیقی علاقه داریم و توانایی یادگیری آواز خوانی و حتی نواختن ساز را کم و بیش دارا

هستیم. بخصوص هنگام نوجوانی این علاقه فطری برای یادگیری بیشتر در درون ما جلوه میکند. بسیاری از پدران و مادران که

در دوران کودکی و نوجوانی توفیق یادگرفتن یکی از شاخه های هنر موسیقی را نداشته اند، هم اکنون با
علاقه به موسیقی

گوش می دهند و در عوض سعی میکنند تا فرزندان خود را از فراگیری این هنرروح نواز محروم
نکنند.

بسیاری از اساتید موسیقی معتقد هستند که اگر فرزند خود را زودتر از آنچه لازم است به کلاسهای موسیقی بفرستید ممکن

است، استعداد موسیقی آنها را برای همیشه کور کنید. کودک ممکن است در صورت برخورد با دشواری های
فراگیری ساز نا

امید شود و اعتماد بنفس خود را برای مدت زیادی از دست دهد، این امر می تواند برای او در سایر
زمینه های زندگی از جمله

مدرسه نیز مضر باشد. 1-  پیانو را باید زمانی شروع کرد که کودک حد اقل بتواند در حالت ایستاده به کلاویه ها تسلط نسبی

داشته باشد و قدرت فیزیکی آن برای فشار دادن کلاویه ها کافی باشد. 2- سازهای زهی از خانواده ویلن معمولا" از سن شش

سالگی زودتر شروع نمی شوند، ضمن اینکه یقینا" باید با
سازهایی در ابعاد کوچکتر مثل یک هشتم یا یک چهارم آموزش را

آغاز کرد. 3- سازهای بادی - بجز فلوت ، ریکوردر - معمولا" هنگامی شروع می شوند که دندانهای اصلی کودک رشد کرده

باشند و کودک قدرت کافی برای دمیدن در ساز را دارا باشد. همچنین چون این سازها کمتر در ابعاد کوچکتر موجود هستند

باید دقت کرد که آیا وضعیت فیزیکی کودک توانایی اجرای ساز را دارد یا خیر. 4- سازهای مضرابی مانند سه تار، گیتار و ...

که در ابعاد کوچکتر هم وجود دارند برای کودکان زیر 8 سال توصیه
نمی شوند. 5- نکته بسیار مهم آنکه فرا گیری مهارت

های آوازی برای کودکان و نوجوانان بصورت جدی برای سنین پایین 15
سال توصیه نمی شود. اما کلاس های آواز خوانی

دست جمعی از سن سه سالگی با عث رشد علاقه آنها به موسیقی
خواهد شد.



 

برای اطلاعات بیشتر به آموزشگاه مراجعه فرمائید .



 

ورود به سیستم

نام کاربری :
کلمه عبور :

تصویر روز

اطلاعات تماس

آدرس دفتر مرکزی موزیک آکادمی میدان هروی ، روبروی پاساژ گلستان ، ساختمان سئول ، پلاک 82 ، طبقه سوم ، واحد 17
تلفن مشاوره و فروش موزیک آکادمی 021 - 22 95 23 93 
021 - 22 96 34 65 

nikahang_academy
بازدید ها : 163,097
در حال بارگذاری ...